Kunstenaars van een Bunder Kaai

 

Sander van Binsbergen (1993)

Sander werkt sinds 2011 bij De Kaai. Hij schrijft verhalen en gedichten. In twee jaar tijd heeft hij een grote ontwikkeling doorgemaakt. Taal technisch en persoonlijk. Alles wat met het weer en weersomstandigheden te maken heeft, heeft zijn grote interesse.

 

 

 

 

 


Bart Vermeulen (1957)

Het werk van Bart kenmerkt zich door een wirwar van zwarte lijnen, die voor Bart een betekenis hebben. Het zijn huizen, regenbogen en zijn begeleider Cor. Zijn eerste tekeningen bestonden uit primitieve, meestal koppoters met lange armen . Langzamerhand veranderde zijn tekeningen in een soort doolhof van lijnen, waarin hij hier en daar de koppoters en huizen laat terugkomen maar zij staan niet meer centraal zoals in de begintekeningen. De vorm die hij maakt lijkt niet van tevoren bedacht.

Hij geeft zelf aan te tekenen op gevoel, het maakt zijn gedachten los. Het is verrassend om te zien dat de compositie een geheel vormt. Het werk doet denken aan vormen die op hout aangebracht zijn door primitieven.  Bart gebruikt grote vellen wit papier en verder werkt hij op lino. De grote vellen papier die hij gebruikt zijn meestal tot aan de rand toe gevuld, een zekere vorm horror vaccui kan je hem wel meegeven. 

TENTOONSTELLINGEN

 ‘De Kaaimannen’, groepstentoonstelling, Galerie Atelier De Kaai, Goes, Nederland, 2011

 


Karhang Mui (1989)

Karhang werkt sinds september 2009 in Galerie Atelier De Kaai. Karhang heeft een vorm van autisme. Hij is een van de jongste die op de Kaai werkt. Karhang is aangemeld door de Delta school omdat men vond dat hij een originele stijl van tekenen had. 

De grote witte vellen papier van 80 cm tot 100 cm zijn tot aan de randen toe opgevuld met tekeningen. Vacui horror (angst voor lege ruimte) wordt deze manier van tekenen ook wel genoemd. Toen hij nog op school tekende maakte hij soms zijn tekeningen halverwege helemaal zwart. Wat daar de bedoeling van was heeft men niet kunnen achterhalen. In het atelier lijkt hij juist zijn tekeningen tot een goed einde te brengen zonder ze te vernietigen door zwart er over heen te zetten. De voorstellingen die hij tekent verbeelden zijn cultuur. De dieren, de bergen, de versieringen hebben Chinese motieven. Door stevig met kleurpotlood de vlakken vol te maken en andere vlakken licht te kleuren lijkt alsof delen van de vlakken geknipt en over elkaar zijn geplakt zijn. In het grote oppervlak van de tekeningen zitten soms fragiele tekeningen verstopt die verbazingwekkend gedetailleerd en krachtig getekend zijn. Op zijn tekeningen is men zomaar niet uitgekeken. Iedere keer zijn er weer nieuwe ontdekkingen.

Tentoonstellingen

 

  •  ‘360’, groepstentoonstelling, Wit.h Sociaal Artistieke Werkplek, Kortrijk, Belgie, 2011
  •  ‘De Kaaimannen’, groepstentoonstelling, Galerie Atelier de Kaai, Goes, Nederland, 2011

 


Jan Heezen (1968)

Als kind tekende Jan al graag, maar het gezin waarin hij opgroeide had niets met kunst. Hij had allerlei baantjes, bij de reinigingsdienst, als glazenwasser, als kok, als klusser. Sinds 2010 werkt Jan bij Galerie de Kaai. Zijn voorkeur gaat uit naar het tekenen van landschappen, bestonden deze in de beginperiode nog alleen uit dunne lijnen, het landschap werd mettertijd steeds complexer. Werkelijkheid en fantasie lopen door elkaar heen. Ook Jan’s materiaal gebruik heeft zich ontwikkeld, maakte hij eerst linosnede’s die hij één keer afdrukte, daarna gaat hij de afdrukken bewerken met pastelkrijt. Nu experimenteert hij met allerlei materiaal dat gelaagd over elkaar heen gebruikt wordt, waardoor hij diepte in zijn werk creëert. Jan zegt dat hij een beeld, een scène in zijn hoofd ziet, die hij moet vormgeven, maar vaak zijn er meerdere beelden tegelijk die om voorrang strijden.

 

 

 

 

 

 

 


Alain Balleur (1982)

Alain werkt sinds 2005 bij Gors, dagbesteding KEK in Vlissingen.

Alain schildert en is graffiti kunstenaar. Hij doet vaak mee met kunstprojecten van Galerie-Atelier De Kaai in binnen- en buitenland. Bezoekt ook graag musea met de Kaai en is actief betrokken bij interactieve rondleidingen.

 

 

 

 


Rik Meijers (1986)

 In de 4500 gedichten en 10 notitieboekjes die Rik tot nu toe vol schreef brengt hij zijn gevoelens onder woorden. Een veel beschreven en dankbaar onderwerp is de liefde. Soms gaat het om de liefdesverhouding tussen man en vrouw en soms vertaald hij de liefde voor de wereld. In dit laatste geval lijkt hij man en vrouw verhouding als metafoor te gebruiken voor de mensheid. Hij verwoordt zijn innerlijke dialogen in de ik-vorm en nodigt de lezer daarmee uit te zoeken naar de kern van zijn poëzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Niels-Jan Tavernier (1988)

Niels-Jan is gepassioneerd bezig met ruimtetuigen, dinosaurussen en planeten.  Ruimtetuigen worden nagebouwd door honderden stukjes karton op maat te snijden, te plaatsen en te bevestigen.  Langzaam onderzoekt Niels-Jan ook andere materialen als gips, porselein, glas enz.

Het leven van dinosaurussen, hun gewoontes, de periode waarin ze leefden, alles draagt bij tot de keramische sculpturen die hij creëert.

Niels-Jan staat nog maar aan het begin van zijn artistieke zoektocht.  Dus het bezoeken van tentoonstellingen, het bekijken van andermans werk zal zeker bijdragen tot verruiming van zijn blik en zijn werk.

 

Tentoonstellingen

  • De Verjaardag van Colette, 10 maart 2011, MSK Gent
  • 360°, tentoonstelling 10-jaar bestaan vzw Wit.h, 2010
  • Canvascollectie, selectie eerste ronde van 'Ruimtevloot', Gent, 2012
  • Transfo klei, internationale keramiektentoonstelling, Zwevegem, 2-30 maart

Publicaties

  • Wissel 2010, Themablad nr.8, Wit.h, Kortrijk

 

 

 


Tony Coopman ( 1985)

Sedert begin 2007 heeft een atelier in Kunstwerkplaats De Zandberg. Tony is een kunstenaar met een bijzondere nieuwsgierigheid. Hij ontdekt de poëzie in de kleinste dingen (een kei, een stukje ijzer, een takje,...). Hij verzamelt ze, onderzoekt ze, en af en toe bewerkt hij ze met zeer subtiele ingrepen. Zijn atelier is  een laboratorium waar hij met grote concentratie de essentie van zijn vondsten bloot probeert te leggen. De grens tussen het gevonden voorwerp en het artefact wordt hierbij vaak zo dun dat de toeschouwer uitgenodigd wordt hun betekenis in vraag te stellen.

Quote: ‘In mijn hoofd zit er een computer, die heel snel kan nadenken’. 

Tentoonstellingen 

  • ‘Collectie’, workshop / happening, ( cur. René PJ Van Daele ), Kunstwerkplaats De      Zandberg, Harelbeke, 2007
  • ‘Oud Ijzer’, workshop i.s.m. Kris Vandenberghe, org. Steunpunt Zwevegem, Knokke Boem         Festival, Knokke-Zwevegem, 2007
  • ‘Bezet’, sociaal artistiek project Budafabriek Kortrijk, 2008
  • ‘De Werf’ kunstwerkplaats de zandberg,Harelbeke , 2008
  • ‘Den Draad ‘ de brielpoort Deinze’ 2008
  • ‘Den Draad ‘ AZ ST Lucas Gent’ 2009
  • 'Glashanden, steunpunt Zwevegem,oktober 2010
  • Kijkdozenprojec in & out, Croxhapox Gent, 8 oktober 2010
  • Arts of difference Retextile Hongarije 2010
  • Kunst en Zwalm biënnale, 27.08 /11.09, Zwalm 2011
  • Insectenfestival, De wereld van Kina: de Tuin, Gent, 28 en 29 april 2012
  • Blind Date, Grote soep, wit.h, Kortrijk, 8-10/06/2012
  • Grote soep, samenwerking met Jonas Van Steenkiste, wit.h, Kortrijk, 8-10/6/2012
  • Crox423, Croxhapox kubus/cuberoom, Gent 14/10-11/11/2012
  • Archieven, bibliotheek Harelbeke, 3-31/01/2013
  • Transfo klei, internationale keramiektentoonstelling, Zwevegem, 2-30/03/2013

 Publicaties

  •  Punt 7, steunpunt beeldende kunst Zwevegem,  jaargang 2008-2010

 

een Bunder Tijd
 
Cultuurprijs van Goes 2018
 
NIEUW!! Intieme concerten op de Bunder